17 Şubat 2017 Cuma

Almanya'da Kazanmanın Yolları

ALMANYA’DA KAZANMANIN YOLLARI
           


1. Ajans veya Dağıtıcı Kullanmak
Almanya’da dağıtımcı, bayilik ve ajans kullanmak isteyen şirketler; AB ve üye ülkelerin kurallarını dikkate almak zorundadır. Konseyin 86/653/EEC numaralı direktifi; satmak veya satın almak üzere kurulmuş serbest ticaret ajanslarının korunması için minimum standartları oluşturmuştur. Direktif; kuralların getirdiği haklar ve yaptırımları belirler ve ajansların eşit ücretlendirme, sözleşmelerin başlaması ve bitirilişi için kurallar koymuştur. Aynı zamanda ajanslara verilecek güvence ve tazminatlar için bilgi verilmesi ile ilgili hususları düzenler.     
Avrupa Komisyonu Rekabet Direktörlüğü; uluslararası pazarda rekabeti etkin kılmak için düzenlemeler yapmıştır.  Genel olarak 250 çalışandan daha az olan ve yıllık cirosu 50 milyon EUR’ dan az olan şirketler küçük ve orta ölçekli olarak tanımlanır. AB ayrıca pazarın % 10’dan daha küçük payına sahip olanlar için de düzenlemeler yapmıştır. (Komisyon kararı2014/C 291/01).
AB aynı zamanda geç ödemeleri de dikkate alarak düzenleme yapmıştır. Direktif 2011/7/EU numarasıyla etkin hale gelmiş ve AB içindeki bütün ödemeleri kapsamaktadır. İster kamu ister özel olsun özelikle geç ödemelere düzenleme getirmiştir. Direktife göre mal ve hizmet satan ve ödemesini son ödeme tarihinden itibaren 30 gün içinde alamayan satıcılar Avrupa Merkez Bankası faiz oranının % 8 üzerinde olacak şekilde hesaplanacak faizi ve ayrıca 40 Euro geri alma maliyeti olarak tazminatı şart koşmuştur. B2B ödemelerde bu gecikmenin 60 gün olabileceği şartlara ve pazarlığa bağlıdır. Satıcı aynı zamanda ödeme yapılana kadar malın ve hizmetin sahibi olmaya devam eder ve ilave tazminatlar talep edebilir.
2. Ofis Açmak
Almanya’da ofis açmak serbesttir, oturma zorunluluğu, yatırım yapma zorunluluğu ve hissedar olma zorunluluğu yoktur.  Yatırımcılar kendileri için en uygun şekli seçebilirler (tüzel kişi, ortaklık, bir Alman şirketi vasıtasıyla ticaret yapabilir.
Merkez ofisi yurt dışında olan ve yurt dışında kayıtlı bulunan yabancı firmalar bir Almanya Şubesi açabilirler. Yabancı bir şirket için en uygun yöntemdir.
3. Bayilik
AB içinde bayilik almak isteyenlerin uymak zorunda oldukları birçok kural vardır.  Ancak bu kurallar; genel olup bütün hemen hemen bütün dünyada geçerli kurallardır. Bayilik almak isteyenler sadece AB kurallarını değil aynı zamanda yerel kuralları da bilmek zorundadır. 
Detaylı bilgi için; 

4. Direkt Satış
AB; tüketici ürünleri için direkt satışların kurallarını düzenlemeye devam etmektedir. Çok geniş kapsamlı kurallar bulunmaktadır. Bu kurallara riayet direkt satışın en zor kısmıdır. Şirketler özellikle satış öncesinde tüketiciye sağlanacak bilgilerin tamamiyetinden emin olmalılar. Bu da tüketici veri bankasının kullanılması ve bilgilerin toplanmasını kritik hale getirmektedir.
Sizlere aşağıda, AB nin uzaktan satış ve online satış kuralları hakkında özet bir bilgi sunacağım. Ayrıca ihracatçılar için direkt satış modelini uygulamada üye ülkelerin gerekliliklerine uymak önemli bir husustur.  
a.    Tüketici Bilgilerinin İşlenmesi
AB’nin direkt satışlarda da geçerli olan şahsi verilerin kullanılmasını kısıtlayan kati kuralları vardır. Bu kurallara çok dikkat etmek gerekmektedir. Daha detaylı bilgiler Bilgi Güvenliği başlığı altında ayrıca ele alınacaktır.
b.    Uzaktan Satış Kuralları
2011 yılında AB tüketicileri koruma kuralların gözden geçirerek; mevcut birçok kuralları birleştirdi ve 13 Haziran 2014 tarihinde “the Consumer Rights Directive” Tüketici Hakları Direktifi adı altında yayınlayarak uygulamaya soktu. Direktifte tüketici sözleşmesinin yapılmasından önce satıcı tarafından tüketiciye sunulması gereken temel bilgiler bulunmaktadır. Aynı zamanda; geri çekme hakkı, ödeme araçlarının kullanılmasının fiyatı ve ön işaretli kutuların yasaklanmasını düzenlemektedir.
c.     Uyuşmazlıkların Çözümünde Alternatifler
2013 yılında AB uyuşmazlıkların çözümünde alternatifleri kurallaştırmıştır. Bu kurallar tüketiciye her satış yönteminde ister yerel olsun ister gümrükten geçsin kaliteyi esas göstererek iade hakkı vermektedir. E satışlar hakkında yeni bir düzenleme Ocak 2016 tarihinde yürürlüğe sokuldu ve online ödemelerden kaynaklanan uyuşmazlıklar için geniş düzenlemeleri içermektedir.
d.    Yeni Kanun
Aralık 2015’de Avrupa Komisyonu, dijital içerikli ürünlerin satışı sözleşmesi ile malların diğer uzak mesafe satışları ve online satışlar sözleşmesi adı altında iki taslak direktif yayınladı.
Direktif; sadece B2C satışları içermekte olup, müzik, sinema, oyunlar, apps uygulamaları, film, sosyal medya, cloud depolama hizmetleri, sport etkinliklerinin yayımı, görsel modelleme, 3D yazıcı ve bunlara bağlantılı ev eşyaları ve oyuncak gibi hususları kapsamaktadır. Aynı zamanda ister para transferi ister tüketici verilerinin transferi olsun her türlü transferde uygulanmaktadır.
Direktiflerin halen Avrupa Parlamentosu ve Konseyi tarafından detaylı incelenmesi devam etmekte olup, 2017 yılının ilk yarısında onaylanması beklenmektedir.
Detaylı bilgi için; 
e.    Finans Hizmetlerinin Uzak Mesafeli Satışı

Finans hizmetleri Haziran 2002’de yayınlanan iki ayrı direktif ile düzenlenmiştir. Daha önce yayınlanmış olan 3 ayrı direktifin gözden geçirilmesi ile oluşturulan bu düzenleme satıcı ile tüketicinin yüz yüze gelmediği satışların parasal transferlerinde ağırlıklı olarak tüketiciyi koruma altına almaktadır. Ayrıca kötü amaçlı pazar uygulamalarından kaçınmak için; sözleşme bilgilerinin sunulması için kriterleri de içermektedir. 
Detaylı bilgi için; 
5. Internet üzerinden direkt pazarlama
E-Pazarlama direktifi (2000/31/EC) direkt satışlar için belirli özel gereklilikler getirmiştir. Örneğin promosyon uygulamaları tüketiciyi yanlış yönlendirmemeli, kaliteye uygunluğu gösteren unsurlar açık olmalı ve kolayca erişilebilmelidir. Direktif e-pazarlama işlemlerinin servis sağlayıcı üzerinden ülke ticaret kayıtlarını tutan merkeze bildirimini zorunlu kılmaktadır. Böylece katma değer vergileri toplanması sağlanacaktır. Avrupa Komisyonu bu direktifin güncellenmesi için danışmanlık yapmaktadır.
Detaylı bilgi için;
Almanya’da birçok kuruluş mal ve hizmetlerini satmak için direkt pazarlama yöntemini kullanmaktadır. En çok kullanılan yöntemler; e-posta, internetten pazarlama, telefonla pazarlama, direkt mesajla pazarlama ve yayın içerisine sokmaktır.   
Almanya’da direkt pazarlama yöntemini kullanmanın tuzaklarını bilmek çok önemlidir. Nedir bu tuzaklar bakalım; Verilerin korunması ve kişisel haklar son derece bağlayıcıdır. Tüketiciyi koruma kılavuzu ve rekabetçi reklamcılığın da çok katı kuralları vardır. Şirketlerin mutlaka bir avukatı olması tavsiye edilir. Diğer mevcut zorluklar haksız rekabet kuralları ve iade işlemleridir.
6. Birleşik Girişim/Lisans
Birleşik Girişim;
Alman Rekabet Yasası; Birleşik Girişimi en zor işlerden biri haline getirmiştir. Bu konuda Federal Kartel Ofisi yetkili kılınmıştır. Yasa birleşik girişimim gerçek girişimciler tarafından gerçekleştirilmesini gerekli kılmıştır.  Bu şu anlama gelmektedir;
-       Sadece satış ve dağıtım gibi yardımcı fonksiyonları aileleri adına yerine getiren organizasyonlar birleşik girişim olarak tanımlanamazlar,
-       Birleşik Girişim; bu işi yapmak için gerekli ekipman ve personelini bildirmelidir.
Federal Kartel Ofisi; eğer birleşme baskın bir durum yaratacaksa örneğin bir tekel yaratacaksa bu birleşmeyi engeller.
Lisans
Alman antitröst yasası;  tekelleşme olmayan bir ortamda şirketlerin endüstriyel mal haklarını kullanmalarına ve yeniliklerine patent almaya kısıtlama getirmez,
7. Kamu Kurumlarına Satış
Almanya’da Kamu kurumlarına satış kolay değildir. Alman kurumlarının tedarik yöntemi kuralları AB tedarik direktifi ile uyumlu değildir. Bu da ana Alman ve AB firmaları ile başa baş bir rekabeti zorunlu kılmaktadır.
AB Yasaları;
AB ülkelerinde kamu tedarik işlemleri, hem DTÖ (Dünya Ticaret Örgütü) uluslararası zorunlulukları çerçevesinde Kamu Tedarik Anlaşması hem de AB Kamu Tedarik Direktifine uygun AB uyum yasalarına göre yürütülür. Şirketler her iki uygulama çerçevesinde teklif verebilirler.
AB kamu tedarik direktifi yeniden gözden geçirilmiş ve yeni yasa onaylanarak üye ülkelere gönderilmiştir. Direktif içerisinde önemli gördüğüm 4 maddeyi paylaşmak isterim.
·         2014/24/EU numaralı direktife göre; kamu iş sözleşmesi, kamu ikmal sözleşmesi ve kamu hizmet sözleşmesi genel sektör ile koordineli olarak uygulanmalıdır.
·         2014/25/EU numaralı direktife göre; tadarik yöntemleri su, enerji, ulaştırma ve posta hizmetleri sektörleri ile koordineli uygulanmalıdır.
·         2009/81/EC numaralı direktifi savunma ve hassas güvenlik tedarik konularını kapsamaktadır. Bu direktif; savunma amaçlı silah, mühimmat ve diğer savaş gereçlerinin tedariki ile askeri maksatlı olmayan hassas malların tedarikinde uyulması geeken kuralları ortay koymaktadır.
·         2014/23/EU numaralı direktif ise sözleşme imtiyazlarını açıklamaktadır. Şirketlerin kamu mal ve hizmet tedarikinde sahip olabilecekleri imtiyazları içermektedir.
Ayrıca AB’nin üç ayrı direktifi bulunmaktadır ki, bunlar üye ülkelerin kamu tedarik uygulamalarında teklif sahiplerine tanınacak ayrıcalıkların açıklamaktadır.
Tedarik dokümanlarının elektronik versiyonunu internet üzerinde yayınlanması zorunludur. Kamu sözleşmelerinin tamamının elektronik olarak yapılması Nisan 2017 den itibaren zorunlu hale gelecektir.
Elektronik faturalandırma 2018 yılının 3üncü çeyreğinden itibaren kullanılmaya başlanacaktır. 2014/55/EU numaralı direktif fiş ve elektronik faturalandırmanın kamu tedariklerinde de kullanılmasını şart koymuştur. E-faturalandırma standart hale getirilmesi AB Standardizasyon Komitesi tarafından geliştirilmektedir.
2014/25 numaralı direktifin 85 inci maddesi; AB dışından gelebilecek teklifleri malların % 50’ sinden fazlasının AB dışından gelmesi durumunda kabul etmeme hakkı vermektedir. Ayrıca; karşılıklı erişim hakkı bulunmayan üçüncü taraflar ile ilgili olarak ihale açan kamu taşkilatına hizmet sözleşmesini reddetme veya askıya alma hakkı vermektedir.
AB Genel Kamu Tedarik Anlaşması bazı ülkelerin aşağıdaki sektörlerde teklif vermelerine kısıtlamalar getirmektedir.
·         Su sektörü,
·         Hava Limanı Hizmetleri,
·         Kentsel ulaşım, demiryolları
·         Dip süpürme ve gemi inşaa sektörü,

Özetlersek; Almanya’da kamu ihalelerine girmek katı kurallar ve bazı yasaklamalar içermekle birlikte iyi kazanç sağlayabilir ancak adımları doğru atmak son derece önemlidir.


PazarDanış sitesini ziyaret ediniz.
Sadık YILDIZ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder