ALMANYA’DA
KAZANMANIN YOLLARI
1. Ajans veya Dağıtıcı Kullanmak
Almanya’da dağıtımcı,
bayilik ve ajans kullanmak isteyen şirketler; AB ve üye ülkelerin kurallarını
dikkate almak zorundadır. Konseyin 86/653/EEC numaralı
direktifi; satmak veya satın almak üzere kurulmuş serbest ticaret ajanslarının
korunması için minimum standartları oluşturmuştur. Direktif; kuralların
getirdiği haklar ve yaptırımları belirler ve ajansların eşit ücretlendirme,
sözleşmelerin başlaması ve bitirilişi için kurallar koymuştur. Aynı zamanda ajanslara
verilecek güvence ve tazminatlar için bilgi verilmesi ile ilgili hususları
düzenler.
Avrupa
Komisyonu Rekabet Direktörlüğü; uluslararası pazarda rekabeti etkin kılmak için
düzenlemeler yapmıştır. Genel olarak 250
çalışandan daha az olan ve yıllık cirosu 50 milyon EUR’ dan az olan şirketler
küçük ve orta ölçekli olarak tanımlanır. AB ayrıca pazarın % 10’dan daha küçük
payına sahip olanlar için de düzenlemeler yapmıştır. (Komisyon kararı2014/C 291/01).
Detaylı bilgi
için ;
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2014.291.01.0001.01.ENG
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2014.291.01.0001.01.ENG
AB aynı
zamanda geç ödemeleri de dikkate alarak düzenleme yapmıştır. Direktif 2011/7/EU
numarasıyla etkin hale gelmiş ve AB içindeki bütün ödemeleri kapsamaktadır.
İster kamu ister özel olsun özelikle geç ödemelere düzenleme getirmiştir. Direktife
göre mal ve hizmet satan ve ödemesini son ödeme tarihinden itibaren 30 gün içinde alamayan
satıcılar Avrupa
Merkez Bankası faiz oranının % 8 üzerinde olacak
şekilde hesaplanacak faizi ve ayrıca 40 Euro geri alma
maliyeti olarak tazminatı şart koşmuştur. B2B ödemelerde bu gecikmenin 60 gün
olabileceği şartlara ve pazarlığa bağlıdır. Satıcı aynı zamanda ödeme yapılana
kadar malın ve hizmetin sahibi olmaya devam eder ve ilave tazminatlar talep
edebilir.
Detaylı bilgi
için ;
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:048:0001:0010:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:048:0001:0010:EN:PDF
2. Ofis Açmak
Almanya’da ofis açmak serbesttir, oturma zorunluluğu, yatırım
yapma zorunluluğu ve hissedar olma zorunluluğu yoktur. Yatırımcılar kendileri için en uygun şekli
seçebilirler (tüzel kişi, ortaklık, bir Alman şirketi vasıtasıyla ticaret
yapabilir.
Merkez
ofisi yurt dışında olan ve yurt dışında kayıtlı bulunan yabancı firmalar bir
Almanya Şubesi açabilirler. Yabancı bir şirket için en uygun yöntemdir.
Detaylı bilgi
için ;
http://www.gtai.de/GTAI/Navigation/EN/Invest/Investment-guide/establishing-a-company.html
http://www.gtai.de/GTAI/Navigation/EN/Invest/Investment-guide/establishing-a-company.html
3. Bayilik
AB içinde
bayilik almak isteyenlerin uymak zorunda oldukları birçok kural vardır. Ancak bu kurallar; genel olup bütün hemen
hemen bütün dünyada geçerli kurallardır. Bayilik almak isteyenler sadece AB
kurallarını değil aynı zamanda yerel kuralları da bilmek zorundadır.
Detaylı bilgi
için;
4. Direkt Satış
AB; tüketici ürünleri için
direkt satışların kurallarını düzenlemeye devam etmektedir. Çok geniş kapsamlı
kurallar bulunmaktadır. Bu kurallara riayet direkt satışın en zor kısmıdır.
Şirketler özellikle satış öncesinde tüketiciye sağlanacak bilgilerin
tamamiyetinden emin olmalılar. Bu da tüketici veri bankasının kullanılması ve
bilgilerin toplanmasını kritik hale getirmektedir.
Sizlere
aşağıda, AB nin uzaktan satış ve online satış kuralları hakkında özet bir bilgi
sunacağım. Ayrıca ihracatçılar için direkt satış modelini uygulamada üye
ülkelerin gerekliliklerine uymak önemli bir husustur.
a.
Tüketici
Bilgilerinin İşlenmesi
AB’nin direkt satışlarda da geçerli olan şahsi
verilerin kullanılmasını kısıtlayan kati kuralları vardır. Bu kurallara çok
dikkat etmek gerekmektedir. Daha detaylı bilgiler Bilgi Güvenliği başlığı
altında ayrıca ele alınacaktır.
b.
Uzaktan Satış Kuralları
2011
yılında AB tüketicileri koruma kuralların gözden geçirerek; mevcut birçok
kuralları birleştirdi ve 13 Haziran 2014 tarihinde “the Consumer Rights
Directive” Tüketici Hakları Direktifi adı altında yayınlayarak uygulamaya
soktu. Direktifte tüketici sözleşmesinin yapılmasından önce satıcı tarafından
tüketiciye sunulması gereken temel bilgiler bulunmaktadır. Aynı zamanda; geri
çekme hakkı, ödeme araçlarının kullanılmasının fiyatı ve ön işaretli kutuların
yasaklanmasını düzenlemektedir.
c.
Uyuşmazlıkların
Çözümünde Alternatifler
2013 yılında
AB uyuşmazlıkların çözümünde alternatifleri kurallaştırmıştır. Bu kurallar
tüketiciye her satış yönteminde ister yerel olsun ister gümrükten geçsin
kaliteyi esas göstererek iade hakkı vermektedir. E satışlar hakkında yeni bir
düzenleme Ocak 2016 tarihinde yürürlüğe sokuldu ve online ödemelerden
kaynaklanan uyuşmazlıklar için geniş düzenlemeleri içermektedir.
d.
Yeni Kanun
Aralık
2015’de Avrupa Komisyonu, dijital içerikli ürünlerin satışı sözleşmesi ile
malların diğer uzak mesafe satışları ve online satışlar sözleşmesi adı altında iki
taslak direktif yayınladı.
Direktif;
sadece B2C satışları içermekte olup, müzik, sinema, oyunlar, apps uygulamaları,
film, sosyal medya, cloud depolama hizmetleri, sport etkinliklerinin yayımı,
görsel modelleme, 3D yazıcı ve bunlara bağlantılı ev eşyaları ve oyuncak gibi
hususları kapsamaktadır. Aynı zamanda ister para transferi ister tüketici
verilerinin transferi olsun her türlü transferde uygulanmaktadır.
Direktiflerin
halen Avrupa Parlamentosu ve Konseyi tarafından detaylı incelenmesi devam
etmekte olup, 2017 yılının ilk yarısında onaylanması beklenmektedir.
Detaylı bilgi
için;
Tüketici
İlişkileri Ana Sayfa; http://ec.europa.eu/consumers/index_en.htm
Tüketici Hakları: http://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/rights-contracts/directive/index_en.htm
Tüketici Hakları: http://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/rights-contracts/directive/index_en.htm
e.
Finans Hizmetlerinin Uzak
Mesafeli Satışı
Finans hizmetleri Haziran
2002’de yayınlanan iki ayrı direktif ile düzenlenmiştir. Daha önce yayınlanmış
olan 3 ayrı direktifin gözden geçirilmesi ile oluşturulan bu düzenleme satıcı
ile tüketicinin yüz yüze gelmediği satışların parasal transferlerinde ağırlıklı
olarak tüketiciyi koruma altına almaktadır. Ayrıca kötü amaçlı pazar
uygulamalarından kaçınmak için; sözleşme bilgilerinin sunulması için kriterleri
de içermektedir.
Detaylı bilgi
için;
5. Internet
üzerinden direkt pazarlama
E-Pazarlama
direktifi (2000/31/EC) direkt satışlar için belirli özel gereklilikler
getirmiştir. Örneğin promosyon uygulamaları tüketiciyi yanlış yönlendirmemeli,
kaliteye uygunluğu gösteren unsurlar açık olmalı ve kolayca erişilebilmelidir. Direktif
e-pazarlama işlemlerinin servis sağlayıcı üzerinden ülke ticaret kayıtlarını
tutan merkeze bildirimini zorunlu kılmaktadır. Böylece
katma değer vergileri toplanması sağlanacaktır. Avrupa Komisyonu bu direktifin
güncellenmesi için danışmanlık yapmaktadır.
Detaylı bilgi
için;
Almanya’da birçok kuruluş
mal ve hizmetlerini satmak için direkt pazarlama yöntemini kullanmaktadır. En
çok kullanılan yöntemler; e-posta, internetten
pazarlama, telefonla pazarlama, direkt mesajla pazarlama ve yayın içerisine
sokmaktır.
Almanya’da direkt
pazarlama yöntemini kullanmanın tuzaklarını bilmek çok önemlidir. Nedir bu
tuzaklar bakalım; Verilerin korunması ve kişisel haklar son
derece bağlayıcıdır. Tüketiciyi koruma kılavuzu ve rekabetçi reklamcılığın da
çok katı kuralları vardır. Şirketlerin mutlaka bir avukatı olması
tavsiye edilir. Diğer mevcut zorluklar haksız rekabet kuralları ve iade
işlemleridir.
6. Birleşik Girişim/Lisans
Birleşik Girişim;
Alman
Rekabet Yasası; Birleşik Girişimi en zor işlerden biri haline getirmiştir. Bu
konuda Federal
Kartel Ofisi yetkili kılınmıştır. Yasa birleşik girişimim gerçek girişimciler
tarafından gerçekleştirilmesini gerekli kılmıştır. Bu şu anlama gelmektedir;
- Sadece
satış ve dağıtım gibi yardımcı fonksiyonları aileleri adına yerine getiren
organizasyonlar birleşik girişim olarak tanımlanamazlar,
- Birleşik
Girişim; bu işi yapmak için gerekli ekipman ve personelini bildirmelidir.
Federal
Kartel Ofisi; eğer birleşme baskın bir durum yaratacaksa örneğin bir tekel
yaratacaksa bu birleşmeyi engeller.
Lisans
Alman
antitröst yasası; tekelleşme olmayan bir
ortamda şirketlerin endüstriyel mal haklarını kullanmalarına ve yeniliklerine
patent almaya kısıtlama getirmez,
7. Kamu Kurumlarına Satış
Almanya’da Kamu
kurumlarına satış kolay değildir. Alman kurumlarının tedarik yöntemi kuralları
AB tedarik direktifi ile uyumlu değildir. Bu da ana Alman ve AB firmaları ile
başa baş bir rekabeti zorunlu kılmaktadır.
AB
Yasaları;
AB
ülkelerinde kamu tedarik işlemleri, hem DTÖ (Dünya Ticaret Örgütü) uluslararası
zorunlulukları çerçevesinde Kamu Tedarik Anlaşması hem de AB Kamu Tedarik
Direktifine uygun AB uyum yasalarına göre yürütülür. Şirketler her iki uygulama
çerçevesinde teklif verebilirler.
AB kamu
tedarik direktifi yeniden gözden geçirilmiş ve yeni yasa onaylanarak üye
ülkelere gönderilmiştir. Direktif içerisinde önemli gördüğüm 4 maddeyi
paylaşmak isterim.
·
2014/24/EU numaralı direktife göre; kamu iş
sözleşmesi, kamu ikmal sözleşmesi ve kamu hizmet sözleşmesi genel sektör ile
koordineli olarak uygulanmalıdır.
·
2014/25/EU numaralı direktife göre; tadarik
yöntemleri su, enerji, ulaştırma ve posta hizmetleri sektörleri ile koordineli
uygulanmalıdır.
·
2009/81/EC numaralı direktifi savunma ve hassas
güvenlik tedarik konularını kapsamaktadır. Bu direktif; savunma amaçlı silah,
mühimmat ve diğer savaş gereçlerinin tedariki ile askeri maksatlı olmayan
hassas malların tedarikinde uyulması geeken kuralları ortay koymaktadır.
·
2014/23/EU numaralı direktif ise sözleşme
imtiyazlarını açıklamaktadır. Şirketlerin kamu mal ve hizmet tedarikinde sahip
olabilecekleri imtiyazları içermektedir.
Ayrıca
AB’nin üç ayrı direktifi bulunmaktadır ki, bunlar üye ülkelerin kamu tedarik
uygulamalarında teklif sahiplerine tanınacak ayrıcalıkların açıklamaktadır.
Tedarik
dokümanlarının elektronik versiyonunu internet üzerinde yayınlanması
zorunludur. Kamu sözleşmelerinin tamamının elektronik olarak yapılması Nisan
2017 den itibaren zorunlu hale gelecektir.
Elektronik
faturalandırma 2018 yılının 3üncü çeyreğinden itibaren kullanılmaya
başlanacaktır. 2014/55/EU numaralı direktif fiş ve elektronik faturalandırmanın
kamu tedariklerinde de kullanılmasını şart koymuştur. E-faturalandırma standart
hale getirilmesi AB Standardizasyon Komitesi tarafından geliştirilmektedir.
2014/25
numaralı direktifin 85 inci maddesi; AB dışından gelebilecek teklifleri
malların % 50’ sinden fazlasının AB dışından gelmesi durumunda kabul etmeme
hakkı vermektedir. Ayrıca; karşılıklı erişim hakkı bulunmayan üçüncü taraflar
ile ilgili olarak ihale açan kamu taşkilatına hizmet sözleşmesini reddetme veya
askıya alma hakkı vermektedir.
AB Genel
Kamu Tedarik Anlaşması bazı ülkelerin aşağıdaki sektörlerde teklif vermelerine
kısıtlamalar getirmektedir.
·
Su sektörü,
·
Hava Limanı Hizmetleri,
·
Kentsel ulaşım, demiryolları
·
Dip süpürme ve gemi inşaa sektörü,
Özetlersek;
Almanya’da kamu ihalelerine girmek katı kurallar ve bazı yasaklamalar içermekle
birlikte iyi kazanç sağlayabilir ancak adımları doğru atmak son derece
önemlidir.
PazarDanış sitesini ziyaret ediniz.
Sadık YILDIZ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder