YENİ GELİŞMEKTE OLAN BİR ÖDEME ŞEKLİ BPO
BPO (Bank Payment Obligation) / “Banka Ödeme Yükümlülüğü” banka
garantili olmayan ödeme yöntemleri (Mal mukabili, vesaik mukabili ödeme vb.)
için banka güvencesi ve geniş finansman imkânları sağlayan yeni bir bankacılık
ürünüdür.
BPO açık hesap (Mal Mukabili) ve belgeli tahsil (Vesaik Mukabili)
gibi ödeme yöntemleri için banka güvencesi getirmektedir.
Akreditif, standby ve banka garantisi gibi ürünleri karmaşık ve
pahalı bulan ve bu gibi nedenlerle kullanmak istemeyen ancak banka
güvencesinden de faydalanmak isteyen firmaların kullanabileceği bir
alternatiftir.
BPO’nun ortaya çıkış sebebi olarak ticareti kolaylaştırma, elektronikleştirme,
kağıdı ortadan kaldırma, güvence sağlama ve basitlik olarak özetlenebilir.
Bu amaçla yapılan çalışmalar sonucu tamamen otomatik bir sistem
ortaya çıkmıştır. Bu çalışmalar SWIFT/TSU (Trade Services Utility)’nun BPO
kuralları ve arkasından ICC’ nin BPO için tasarladığı kurallar ile
tamamlanmıştır.
ICC’ nin BPO kurallarını yazma çalışması SWIFT ve ICC arasında
imzalan bir protokol ile 2012’de başlamıştır. Bankalar 2013 yılı içerisinde
çıkan ve yürürlüğe giren ICC’nin BPO’ya ilişkin kurallarını adapte
etmektedirler.
Teknik tarafı ve kuralların çok sade ve basit olması, kağıt
olmaması, çok hızlı olması ve hepsinden önemlisi banka güvencesi olması BPO’
nun en önemli özellikleridir.
Kesinlikle bir akreditif, standby veya teminat mektubu değildir;
bir ihracat sigortası da değildir. Bu tamamen yeni bir üründür. Açık hesap,
tahsil işlemleri türü işlemlerin banka güvencesi ile elektronik ortamda
yapılmasını sağlayan bir tekniktir.
Mevcut finansman çözümlerini tamamlayan alternatif bir
enstrümandır.
Bazı yorumlar BPO’nun elektronik bir akreditif veya
basitleştirilmiş bir akreditif olduğunu belirtseler de tam olarak doğru
değildir, kendine özgü bir yöntem olarak görülmesi daha doğru olacaktır.
BPO yeni ICC Kurallarında şu şekilde tanımlanmaktadır:
Yükümlü Banka’nın (Obligor Bank) elektronik ortamda Lehdar
Banka’dan (Recipient Bank) aldığı verileri “Oluşturulmuş Veritabanı”nda
(Established Baseline) belirlenen şartlar ile uygunluk sağlaması üzerine Lehdar
Banka’ya (Recipient Bank) ödeme yapacağına, vadeli ödeme yükümlülüğüne
gireceğine ve belirlenen tutarı vadede ödeyeceğine ilişkin geri dönülmez ve
bağımsız bir taahhüdüdür.
Bir bankanın BPO’ya katılması için öncellikle SWIFT’in
geliştirdiği TSU (Trade services Utility) veya benzer bir sistemi satın alması
veya geliştirmesi gerekir.
Bu sistem TMA (Transaction Matching Application) olarak
adlandırılmaktadır. BPO’nun çalışması için gereklidir; zira elektronik
verilerin eşleştirmesini yapacak ve rapor üretecektir.
Alıcı satıcıya bir sipariş gönderir , Alıcı sipariş
bilgilerini ve BPO şartlarını bankasına (Obligor Bank) gönderir , Satıcı
sipariş bilgilerini ve BPO şartlarını bankasına (Recipient Bank) teyit eder,
Alıcı tarafından gönderilen ve satıcı tarafından teyit edilen bilgiler TMA
(Transaction Matching Application)’ da karşılaştırılır.
Bilgiler birbirini karşılarsa yani eşleşirse o halde Oluşturulmuş
Veritabanı (Established Baseline) oluşur.
Alıcı ve satıcı bankalarından Eşleşme Raporu
(Matching Report) alırlar. Satıcı malları varış yerine sevk eder, Satıcı taşıma
belgesi ve fatura bilgilerini bankasına ibraz eder, bankası bilgileri eşleşmek
üzere TMA (Transaction Matching Application)’a gönderir, Alıcı kendi
bankasından (Obligor Bank) bir eşleşme raporu alır. Şayet varsa eşleşmeyen
kısımları kabul etmesi için davet edilir.
Satıcının
bankası (Recepient Bank) başarılı eşleşme konusunda satıcıya bilgi gönderir.
Satıcı, alıcının malı çekebilmesi için kağıt belgeleri doğrudan alıcıya
gönderir. Alıcının bankası vadesinde mal bedelini satıcının bankasına gönderir
ve Satıcının bankası da satıcıya ödeme yapar.
BPO, ICC kurallarına tabi bir akreditif, standby veya garantinin
alternatifi değildir.
Mal mukabili veya vesaik mukabili gibi korumasız ödeme
yöntemlerine banka ödeme taahhüdü getiren bir üründür.
Fiziki belgeler ile ilgilenmez, sadece verileri karşılaştırıp
ödeme yapar. Fiziki belgeleri taraflar birbirlerine gönderirler.
BPO ve Akreditif arasındaki fark:
Akreditif, fiziki belgelerin bankaya ibraz
edilmesini gerektirir, BPO’da fiziki belgeler mal mukabilindeki gibi satıcı
tarafından direkt olarak alıcıya gönderilir. Bankaya
sadece belgelerden elde edilmiş bilgiler eşleşme için gönderilir.
Akreditif işleminde banka direkt olarak satıcıya
karşı taahhüde girer, BPO’da Yükümlü Banka sadece Lehdar
Bankaya karşı taahhüde girer. BPO’da lehdar (Beneficiary) Lehdar Banka
(Recipient Bank)dır.
Sadık YILDIZ , syildiz987@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder